De wachttijd in de zorgverzekering
De wachttijd in de zorgverzekering is wanneer u geen aanspraak kunt maken op de uitkering. Over het algemeen kan de duur van de wachttijd 3-4 jaar duren. Het is veel langer dan de aflossingsvrije periode in de ziektekostenverzekering.
Afhankelijk van de medische aandoeningen die in de polis worden gedekt, kan de wachttijd verschillen. Zodra deze periode voorbij is, krijgt de verzekerde dekking en kan hij er aanspraak op maken.
De meeste zorgverzekeringen zijn een jaar geldig en de verzekeringnemer moet deze aan het einde van de looptijd met nog een jaar verlengen. Aan degenen die hun mediclaim of zorgverzekering niet op tijd verlengen, geven de zorgverzekeraars een tweede kans, de zogenaamde aflossingsvrije periode voor het verlengen van de zorgverzekering. De respijtperiode voor verlenging van mediclaim is dus de extra tijd die polishouders krijgen om de premie te betalen en zonder onderbreking van de voordelen van hun ziektekostenverzekering te blijven genieten.
In toenemende mate hebben zorgverzekeringsplannen ook copays, dit zijn vaste vergoedingen die abonnees moeten betalen voor diensten zoals doktersbezoeken en geneesmiddelen op recept; eigen risico’s waaraan moet worden voldaan voordat de ziektekostenverzekering een claim dekt of vergoedt; en co-assurantie, een percentage van de zorgkosten dat de verzekerde moet betalen, zelfs nadat ze hun eigen risico hebben bereikt (en voordat ze hun eigen maximum voor een bepaalde periode hebben bereikt).3
De uitstelperiode van de ziektekostenverzekering moet niet worden verward met de wachttijd. De wachtperiode is wanneer nieuwe verzekerden moeten wachten voordat ze een uitkering krijgen van de zorgverzekering. De in deze periode ingediende vorderingen worden afgewezen.